fredag 17 mars 2017

V11



Hej igen!


Tänk att det redan har gått en hel vecka sen förra bloggen.


Det första vi vill påminna er om är att NI som inte har gjort det måste registrera era barn om de ska vara på fritids eller inte under påsklovet. Gör det så snabbt som möjligt, men senast på måndag!
Ni registrerar er här;  https://goo.gl/forms/ETLtpVgiRWuj0Q413


Svenska, denna vecka fick vi bokstäverna K och Q från bokstavslandet. Vi pratade att Q uttalas som ett K, lite klurigt tyckte barnen. Som vanligt försökte vi komma på ord som innehåller dessa bokstäverna. Vi tränade  också alfabetet vidare


Matematik , i tisdags avslutade vi vårt arbete med klockan med att ta reda på olika viktiga klockslag under förskoleklassdagen. Vi valde 8.10 då sitter vi alltid i vår samlinsring,9.10 går vi på rast,11 äter vi lunch och 13.00 då slutar förskoleklassdagen. Därefter gjorde vi en bilduppgift som illustrerade dessa olika klockslag. Varje barn arbetade därefter med varsitt klockhäfte.







Stegvis, denna veckas tema var "att säga förlåt på riktigt".
Vi inledde diskussionen med frågan har du sagt förlåt på riktigt. Barnen delade gärna med sig av sina berättelser. Därefter såg vi programmet Ugglan och Kompisproblemet som just tog upp detta ämne.







ASL, barnen fortsatte med att skriva om sina monster. Under tiden fick de andra barnen träna sig på alfabetet med hjälp av prick till prick. De skulle rita streck mellan prickarna A-Ö för att se vilken bild det blev. 


Efter en del barns önskemål om experiment, så har vi börjat med det denna veckan. Vi har bestämt att vi ska ha experiment varannan fredag. :) Vi startade morgonen med en promenad till Sofieholmsparken för att leta efter vårtecken. Barnen fick syn på att våren är på väg. De hittade många vårblommor, knoppar på träden, fåglar som byggde bo och tyckte det hade blivit mycket varmare i luften. SKÖÖÖÖNT :)















När vi kom hem pratade vi om vilka vårtecken vi hade sett och satte våra snödroppar i vatten. Experimentet var att vi hällde karamellfärg i snödropparnas vatten. Barnen fick lära sig att ställa en hypotes och vad som menas med hypotes, alltså fick barnen gissa vad de trodde skulle hända med blomman. De fick sitta och diskutera i grupper om deras hypoteser och därmed höra sina klasskamraters tankar. Därefter skulle de rita hur blomman såg ut från början och hur de trodde blomman ser ut efter några dagar. :) På måndag ska barnen få se resultatet och därmed rita vad som egentligen hände med blomman. Barnen kom på många bra hypoteser.









Trevlig helg!
Pernilla, Gisela och Mahije