fredag 9 mars 2018

V.10

Hejsan!


Veckorna bara springer iväg och det är inte många veckor kvar till påsklovet. Vi får hoppas att våren kommer tills dess :)





Veckans bokstavsarbete fortsatte med våra bokstäver N & U. Vi tittade på Bokstavståget och listade ord som innehåller N eller U, antingen först, i mitten eller slutet. Vi kom på massor av ord! :) Vi försökte också forma bokstäverna med hjälp av våra kroppar, inte det lättaste när barnen är stela som pinnar ;)







Den här veckan har vi fortsatt med vårt tema, trafik. Barnen älskar det. De är så fokuserade och intresserade. :) Det kommer upp många intressanta diskussioner hela tiden om hur man ska röra sig säkert i trafiken, när man får gå över ett övergångsställe med trafikljus och hur det hade blivit i trafiken om vi inte hade haft trafikmärken och trafikljus.


Vi gjorde ett gemensamt diagram över hur barnen tar sig till skolan. Barnen fick lära sig hur ett diagram ska se ut och hur man läser av ett diagram. Diagrammet visade tydligt att de flesta åker med bil till skolan.






Därefter tittade vi på några trafikbilder som barnen skulle lösa olika problem. Första bilden handlade om hur många av varje vi kunde se. Då skulle barnen leta och räkna efter hur många stoppskyltar, övergångsställen, trafikljus samt gågator de kunde hitta. Sedan tittade vi efter vilka transportmedel vi kunde se på bilden. Vi kom fram till tre bussar, sju bilar och en grävmaskin.






Nästa bild handlade om hur man på ett säkert sätt skulle ta sig över gatan. När ska man gå över gatan? När det är röd gubbe eller när det är grön gubbe? Alla höll med om att man får lov att gå när det är en grön gubbe på trafikljuset. Röd gubbe = stanna.


Sedan skulle barnen lista ut vilket håll man ska gå om man hoppar av en buss. Ska man ta den korta vägen och gå bakom bussen eller ska man ta den långa vägen och gå bort till övergångsstället? Vi alla kom överens om att det säkraste sättet är att gå till övergångsstället där bilarna kan se och stanna för en. :)








Vi avslutade lektionen med att titta på olika trafikmärken. Varningsskyltar, påbudsmärken, väjningspliktsmärken och förbudsmärken. Egentligen var vår tanke att bara titta på de vanligaste skyltarna, men barnen var så intresserade och ville titta på de andra skyltarna med.
Och när vi får höra barnens härliga funderingar så vill man bara fortsätta :) Alexanders fundering var; "Den här skylten har jag sett så många gånger, men jag har aldrig vetat vad den betyder. Vad är det för något?". (Han menade väjningspliktmärket)







Vi tittade på Gatsmart och vilka regler som gäller när man ska cykla. Vi fick träffa två bröder, därav en av dem hade varit med i en cykelolycka. De visade också hur en cykel ska vara utrustad för att den ska vara säker att cykla på. I Gatsmart dyker det upp lite problem, och då stannar vi upp och diskuterar om vilken lösning som är rätt. Det är härligt att höra deras tankar. :) Vi pratade också hur viktigt det är att ha en cykelhjälm på huvudet och vad som kan hända om man inte använder den.


Idag fredag, har vi varit ute på en trafikpromenad och letat efter vägmärken. Vi passade på att lära oss en trafikramsa innan vi gick ut.
"Inga häxor, inga troll
 Titta noga åt båda håll
 Vänster-höger-vänster"


Vi har också tittat på det sista avsnittet av Gatsmart, mörker och reflexer. Vi har diskuterat hur viktigt det är att ha reflexer på sina kläder året runt för att bilarna ska kunna se en i mörkret.

Härliga bilder från rasten!










Vi påminner er om era besök hos skolsköterskan. Om ni inte har möjlighet att komma på avtalad tid så avboka tiden. 

Ha en trevlig helg!
Pernilla & Gisela