lördag 28 april 2018

v.17

Hej!


Vi startade veckan med att introducera bokstäverna K och Q. Vi pratade om att K är en bokstav som används mycket när man skriver, men Q används inte alls lika mycket. Qigong och Qvist var de enda orden vi kom på Q. Bokstäverna låter likadant så man måste helt enkelt lära sig när ordet stavas med K eller med Q. Det märks tydligt att barnen har blivit mer språkligt medvetna och kan lyssna på språket på ett annat sätt än tidigare.  


I Jag-boken skulle barnen skriva meningar som började Jag kan...
Barnen hade svårt från början att komma på vad man verkligen kan. Men sedan var det någon som kom på att vi alla kan något, litet som stort. Som till exempel; Jag kan rita, Jag kan spela fotboll, Jag kan vara en snäll kompis och Jag kan göra en kullerbytta. :)






matematiken arbetade vi med klockan. Barnen delades in i 5 grupper. Därefter sa vi ett klockslag som barnen skulle ställa in sin klocka på. Här gällde det att samarbeta och lyssna på varandra och till sist komma överens. Vi arbetar med halv och hel-timme.


Denna vecka avslutade vi vårt arbete med talens grannar. Vi har arbetat en längre tid med talen upp till 100.Fråga gärna barnen där hemma om vilket tal som kommer före och vilket tal som kommer efter. Barnen tycker det är roligt när man frågar dem och det är med repetition som kunskapen fastnar.














Under ASL-passen handlade det om hur en bra kompis ska vara. Vi började med att göra en tankekarta på tavlan tillsammans  där vi skrev några nyckelord om hur man är en bra kompis. Därefter skulle skrivarparen skriva fem meningar som började med "En bra kompis...". Vi fick många fina meningar som till exempel, "En bra kompisar är snäll", "En bra kompis är inte taskig" och "En bra kompis säger förlåt om den har gjort något dumt".


Våra kompisar Jalle och Tindra hade skickat ett nytt brev till klassen. Nu var det dags för kalas hemma hos Jalle och Tindra och på ett kalas måste man såklart ha godis, det var vi alla överens om ;) Jalle och Tindras favoritgodis är klubbor, lakrits, karameller/kolor och choklad. Veckans uppdrag var att barnen i par skulle fylla godisbitar i en godispåse med lika många personer som deltog på kalaset. Vi räknade ut att det var 12 gäster bjudna, men att Jalle och Tindra också skulle få godis. Därmed kom vi fram till att barnen skulle göra 14 godisbitar i varje påse. De skulle komma överens om vilka godissorter och vilket antal de ville ha av respektive godissort.
Samarbete innebär att lyssna på varandra och att bestämma tillsammans. Allting handlar om att kunna ge och ta. :)












 


OBS!


Vi och barnen vill bjuda in er föräldrar på vernissage tisdagen den 12 juni klockan 18.00. Kvällen kommer bjuda på sång inne i infosalen och en utställning om vad vi har arbetat med under året i förskoleklassens lokaler. En mer detaljerad inbjudan kommer längre fram.


Som ni kanske har sett svämmar vår tunna med kvarglömda kläder över. Vänligen titta efter om där finns något som tillhör ert barn. Nästa fredag skänker vi dessa kläder.
Vi hade en uppmaning förra veckan om att sortera bort de kläder som ert barn inte behöver längre. En del har fortfarande overaller och överdragsbyxor kvar, det är inga plagg vi behöver nu när det är vår. Det viktigaste är att det hänger regnkläder. TACK! 

Nu på måndag den 30 april är skolan stängd men fritids är öppet för de barn som har anmält sig. Tisdagen den 1 maj är en röd dag och då är både skola och fritids stängt.






Ha en härlig helg!
Pernilla & Gisela